Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:

Vær dig selv og flyv frit

Flyv frit! Det er det enkle budskab, drengene bag mikrovirksomheden Águila vil udbrede med deres kasketter. Drengene er vokset op i Høje Gladsaxe og de vil designe en kasket, der giver selvtillid til at erobre (resten af) verden.

Ørnen er landet. I Høje Gladsaxe har mikrovirksomheden Águila – der betyder ørn på spansk – netop fået første prototype hjem. En stilet kasket, der bærer de spanske ord ’Volar Libremente’ – Flyv frit. For drengene har noget på hjerte; de vil gerne være med til at inspirere andre til at være den mest tro udgave af sig selv. Mikrovirksomhedens kernefortælling er: “I want to do something, because I want to be something.”

De ni unge iværksættere er mellem 17 og 19 år og kender hinanden fra deres barndom i højhusene i Høje Gladsaxe. Nu er de spredt på forskellige uddannelser. Alt fra bilmekanikerlærling til handelsskole og gymnasiet. Men drengene holder stadig sammen.

Vores HG

’Vores HG’ er navnet på den boligsociale helhedsplan i Høje Gladsaxe, der har været lokal samarbejdspartner for både Enjoy the Power og Águila.

Unge- og Netværksmedarbejder Jens Svendgaard Frederiksen har tidligere sat ord på den værdi et forløb hos Mind Your Own Business har for de drenge, der er med, såvel som lokalområdet. Læs interviewet her.

Drengene hørte om Mind Your Own Business allerede i 2018, hvor en yngre gruppe drenge, inklusive flere af deres småbrødre, etablerede Enjoy the Power. Denne mikrovirksomhed udviklede en sprød energibar, der blev udsolgt fra dag et.

Águila er nu halvvejs på MYOB Programmet og de arbejdsomme unge iværksættere er godt på vej til at etablere deres mikrovirksomhed med stiftende generalforsamling og første prototype.

 

Fra abstrakt idé til konkret produkt

Onsdag aften mødes mikrovirksomheden i Høje Gladsaxe. Men denne arbejdsgang er noget særligt, og venturepiloterne venter spændt på, at drengene skal komme. Den første prototype på deres kasket er nemlig netop ankommet, og der skal afholdes stiftende generalforsamling – to store skridt mod at blive etableret som mikrovirksomhed.

Drengene kommer og sætter sig hjemmevant rundt om bordet. De hilser på Hanne Bach fra den lokale filial af Danske Bank, som de har inviteret til generalforsamlingen. Når vedtægter, CVR-nummer og bestyrelse er på plads, er de nemlig klar til at oprette en konto i banken.

Generalforsamlingen er blevet planlagt af Økonomiafdelingen, der også har lavet et forslag til vedtægter. Der bliver stillet gode spørgsmål, før vedtægterne godkendes. Herefter gennemgår Hazeeb budgettet for de 25.000 kroner, som Mind Your Own Business stiller til rådighed til at få mikrovirksomheden på benene.

Som det sidste punkt på dagsordenen vælges bestyrelsen, og så kan drengene heller ikke vente længere – de skal se den længe ventede prototype!

Den første prototype

Irene Garcia, der er venturepilot for Águila, er lige kommet hjem fra besøg hos familie i Spanien. Hun har på drengenes opfordring fået lavet en prototype hos en bekendt, mens hun var afsted. Hazeeb har samtidig været i Pakistan og undersøgt produktionspriser der. Med andre ord er alle i fuld gang med at konkretisere drengenes idé om en kasket til en helt fysisk model, som man kan tage og føle på.

Kasketten kommer frem på bordet, og alle skal hen og føle teksturen og diskutere font og skriftstørrelse på teksten. Der er mange elementer, der skal tages stilling ting, for eksempel ørnen på siden, logo’et foran med et stort ’A’ og ’G’, hvor accent’en over A’et ligner en vinge.

Mahdi siger: ”Den ser ikke helt ud, som vi vil have den, mange af detaljerne er der. Der er lige noget, der skal fjernes eller redigeres lidt”

”Det vil vi have, er et logo foran, der er lidt større og så et citat på venstre side. Og så selve ørnen i højre side skal være lidt mindre”, forklarer han.

”I forhold til at det er vores første prototype, så var der ikke så mange fejl, og nu hvor vi hundrede procent ved, hvordan den skal se ud, så er vi ikke i tvivl om, at det bliver godt,” siger Nino, en anden af drengene.

Netop dette skridt, fra den abstrakte idé om at lave iværksætteri med sine venner til rent faktisk at stå med et færdigt produkt mellem hænderne eller et planlagt event, er essentielt i mikrovirksomhedens tilblivelse.

Nu tør de godt sætte dato på lanceringen af deres kasketter og sætte konkrete mål for de sidste måneder frem til Business Awards d. 30. maj.

”80 kasketter er vores mål til at begynde med, og vi er klar til at sælge d. 1. april”, fortæller Frederik og Mahdi siger som det sidste, inden drengene igen smutter af sted i samlet flok; ”Vi ser meget frem til det, vi glæder os rigtig meget.”

Følg drengenes iværksættereventyr her og sæt allerede nu et kryds i kalenderen d. 1. april, hvor kasketten lanceres, og ørnen sætter af fra reden.